"Explorers" 4-9 gadi

Tamāra Ivaškovska,
Valodu Centra Pygmalion direktore

Šo mūsu mājaslapas sadaļu man gribējās uzrakstīt tieši no sevis, tā kā es esmu divu mazu bērnu (3 un 7 gadi) mamma un jautājums par to maniem bērniem vajadzētu apgūt svešvalodu, dabiski, kļuva aktuāls. Mūsu pasaule atrodas nepārtrauktā kustībā, un, lai virzītos uz priekšu, cilvēkam ir nepieciešamas arvien jaunas un jaunas pieejas visam – vai tās ir tehnoloģijas, medicīna vai svešvalodu apguve. Šodien mazuļu apmācības metodoloģija vairs nav tāda, kāda tā bija pirms kaut vai 7 gadiem.

Tādēļ man kļuva interesanti izpētīt visas šobrīd esošās apmācības pieejas, nedaudz iedziļināties bērnu psiholoģijā, izanalizēt savu iepriekšējo pieredzi kā pasniedzējai un kā valodu centra Pygmalion direktorei 12 gadu garumā, lai saprastu, kura metode būs visefektīvākā un rezultātā visveiksmīgākā arī maniem bērniem.

Izrādījās, ka izmantot tikai vienu noteiktu metodoloģiju ir neefektīvi, jo mūsu bērni katrs ir atšķirīgs, un arī pieejai katram no tiem vajadzētu būt daudzveidīgai. Doma par divu metodoloģiju apvienošanu šāda vecuma bērnu apmācībā un ne tikai mācību materiālu, bet arī interaktīvo iespēju izmantošanu nodarbībās man likās aizraujoša, kā arī praksē tā pierādīja savu efektivitāti.

Papildus komunikatīvajai metodei, kas šobrīd ir populāra visā pasaulē apmācības pieejas ziņā, mēs pievienojam jaunu metodi – CLIL (Content Language Integrated Learning) – Satura un Valodas Integrētā Apguve. Šī metode jau šodien paredz to, ka Jūsu bērns nākotnē iegūs vidējo un augstāko izglītību svešvalodā. Terminu ieviesa Deivids Maršs (Juvaskulas Universitāte, Somija) 1994.gadā, CLIL attiecas uz situācijām, kurās mācību priekšmeti vai daļa mācību priekšmetu tiek apgūti svešvalodā un seko dubultam mērķim – apgūt priekšmetu, vienlaikus apgūstot svešvalodu. Apmācības procesā valoda kļūst nevis vienkārši par mācību objektu, bet gan par līdzekli, pielietojot "pilnīgu valodas iegremdēšanos".

Vienkāršos vārdos var teikt, ka nodarbībās bērni nevis vienkārši apgūst angļu valodu, bet gan iepazīst pasauli, apgūst matemātikas, bioloģijas, ģeogrāfijas un astronomijas pamatus angļu valodā. Tas viss notiek pastarpināti ar spēļu, dziesmu, radošo projektu, iestudējumu un interaktīvo tehnoloģiju palīdzību. 

Nodarbības notiek nelielās 5-6 bērnu grupās  mūsdienīgi aprīkotās telpās. Visas grupas tiek veidotas ņemot vērā bērna vecumu un zināšanas. Mācību materiāli programmām izstrādāti Oksfordas universitātē. Kad Jūs jautāsiet savam bērnam, ko viņš šodien nodarbībā darīja, viņš Jums noteikti neatbildēs, ka apgūta tika vienkāršā tagadne vai īpašības vārdu pārākā pakāpe, viņš Jums pastāstīs, ka salīdzināja planētu izmērus, cēla māju vai piedalījās lugas mēģinājumā. Taču fakts, ka visu to laiku viņš apguva svešvalodu, paliek viņam nepamanīts, kaut arī visu šo interesanto nodarbību procesā viņš būs komunicējis tikai un vienīgi svešvalodā.